zaterdag 12 oktober 2013

Nachtracen op de vernieuwde testbaan

Al een paar maanden mogen we gebruik maken van wat eerst onze archiefruimte was. Echter, de baan die we hadden liggen was niet naar onze zin.
Na een paar huiveringwekkende crashes met mijn Mosler, heb ik in een vlaag van ernstige frustratie de baan afgebroken en samen met collega Ron een andere lay-out bedacht. Het resultaat mag er zijn. De vensterbank is ook meegenomen, zodat we nu een baan met hoogteverschil konden maken.
Nadat we een en ander hebben voorzien van reclame en stoffering, is ons testcircuit helemaal naar onze zin. Bijna iedere dag staan we hier in onze lunchpauze even stoom af te blazen en onze rijvaardigheid (hopelijk) te verbeteren. Het ronde- record staat momenteel op naam van zowel Ron als die van mij, namelijk op: 9.609 seconden. Maar ook collega Dennis is al dicht in de buurt van onze tijd gekomen, dus het is slechts een kwestie van tijd voordat
het record er aan gaat. Het leuke van een racebaan op het werk is, dat steeds meer collega's in de lunchpauze even komen buurten. Soms komen ze ook een paar rondjes rijden, hetgeen de sfeer alleen maar ten goede komt in deze roerige tijden. Een van onze jongste collega's, Sander, heeft zelfs meer interesse gekregen nu hij een nieuwe smartphone heeft gewonnen. Om de vele mogelijkheden van zijn speeltje uit te proberen, heeft hij diverse foto's en filmpjes geschoten (http://youtu.be/X5UhFEMkt1s), met een mooi resultaat.
Sander is zelfs mogelijk besmet met het uiterst besmettelijke racebaanvirus. Om deze aspirant-racer te laten wennen aan het slotracen, is hij begonnen met een aantal magneetloze Ninco auto's.
En......met goed resultaat, want hij verbetert iedere keer weer zijn persoonlijke record. Het zal waarschijnlijk niet lang duren voor hij over kan stappen op de Slot.It auto's of de NSR's.
Afgelopen woensdagavond hebben we met z'n drieën, Ron, Dennis en ik zelf, een nachtrace gesimuleerd. Niet echt een race tegen elkaar om te winnen, maar puur om te kijken of we het leuk vonden om in het donker te rijden. Woensdagmiddag hadden we in de pauze al een en ander aan verlichting aangebracht op de baan, zodat we in de avond meteen in het donker konden racen.
Ron en ik vonden het meteen een zeer geslaagd experiment. Alleen Dennis had er wat moeite mee, maar dat kwam denk ik meer vanwege zijn hoofdpijn, dan dat hij het niet leuk vond.
Het idee om in het donker te racen, is natuurlijk allang bekend bij de meeste clubracers, want bij menig slotraceclub gebeurt dit wel vaker. Ook tijdens internationale 24-uurs slotraces wordt er in het donker gereden. Het moet je wel liggen, want zeker op een onbekende baan kan het weleens behoorlijk tegenvallen als je niet gewend bent om in het donker te rijden. Gelukkig hadden wij al een aantal keren bij Keistad in het donker mogen rijden,
dus helemaal nieuw was het voor ons niet.
Een andere leuke bijkomstigheid is dat je foto's er weer eens anders uitzien als je alles in het donker kiekt. Je kunt lekker experimenteren met bijv. de lengte van de sluitertijd van je camera, zoals Dennis en Ron hier ook hebben gedaan. Het lijkt of alles veel sneller gaat met die rode en witte lichtstrepen op de baan. Een erg leuk effect met mooie foto's als resultaat.
Omdat het voor ons een erg geslaagd avondje was, hebben we afgesproken dit zeker vaker te doen.
Het is net eventjes weer anders dan anders en vergt net ietsje meer van je dan overdag racen. Ik kan het in ieder geval iedereen aanbevelen om het eens te proberen.


Sander, bedankt voor je foto's en filmpje!
Ron & Dennis, bedankt voor jullie foto's en inzet. Ik vind dat we een topper van een testbaan hebben.

Geen opmerkingen: