donderdag 22 oktober 2015

Lola Aston Martin DBR1-2 - # 009 24h Le Mans 2009 Slot.It


Afgelopen week heb ik eindelijk de lang verwachte Lola Aston Martin van Slot.It  kunnen toevoegen aan mijn wagenpark. Ik moet zeggen dat mijn verwachtingen toch wel hoog waren voor wat betreft deze nieuwe LMP auto van Slot.It.
Gelukkig zijn deze verwachtingen ook helemaal uitgekomen. Op onze testbaan heb ik deze week in mijn lunchpauzes flink wat kunnen testen,
en de resultaten mogen er wat mij betreft zijn.
Want naast de mooie Gulf kleuren en de prachtige lijnen van de body, presteert deze LMP uitermate goed op onze 28 meter lange Nincobaan. Ik heb nog geen gewicht geplaatst in de auto, maar dat heeft ze ook niet nodig, want de wegligging is gewoon goed.  In de auto zit de inmiddels bekende gele Flat-Six motor, die met 20,500 rpm  rond gaat. Tevens zit er een nieuwe sleperschoen (pickup) op, namelijk versie 2.
Hier kun je de bedrading aan de zijkanten vastzetten met de bekende M2 inbusschroefjes.
Dus niet meer solderen en een gaatje boren zoals bij de vorige LMP modellen.

De auto rijdt goed zo uit de doos, maar het kan natuurlijk nog beter. De vooras heb ik iets hoger afgesteld d.m.v. stelschroeven (M2), tevens heb ik de standaard schroeven in de motormount en van het chassis vervangen door messing-schroeven. Hierdoor kun je speling van je chassis beter afstellen op het type baan waar je op rijdt. Vervolgens heb ik de motor een tijdje op halve kracht laten draaien op een testblokje om hem daarna in het water te gooien. Huh??? in het water gooien??? JA, ik heb de motor een half uurtje in demi-water gelegd (niet echt gegooid natuurlijk) en wederom op halve kracht laten draaien (zo'n 5 volt). Resultaat was dat het water 

helemaal zwart werd en mijn motor steeds stiller begon te lopen. Daarna de motor goed laten drogen en wederom rustig laten draaien op 6 volt.  Dit is mijn manier van het prepareren van een motor, maar je hoeft dit alles natuurlijk niet te doen als je dat niet wilt. Resultaat was wel dat de motor een heel stuk sneller en stiller liep op de baan. Ik heb de agressiviteit van mijn ACD regelaar iets terug moeten schroeven, maar daarna reed de auto prima. Mijn eerste snelle tijd van 8.3 sec. zonder dat de motor geprept was, werd na 3 rondjes al verbeterd in een 8.163 sec. 

Dit is ook de tijd die de Slot.It Porsche GT1 op onze baan ongeveer rijdt.  

Van alle vier de rijdende LMP's die ik nu heb, is de Lola Aston Martin toch echt de snelste van het stel, terwijl ze allemaal op de zelfde manier zijn geprepareerd. Deze prachtige auto is natuurlijk te koop bij de slotraceshop van Klaas Bos in Putten. Maar zal ook wel te vinden zijn op de SLN beurs in Houten op zondag 1 november a.s.

Slotracer65