zaterdag 28 februari 2015

Nieuwe track met een Fries tintje

Zo af en toe ga ik op de vrijdagavond bij Slotracing2Go racen. Dat zijn altijd gezellige avonden. Als je hulp nodig hebt met afstellen van een auto is er altijd wel iemand bereid om je te helpen, geen gezeur onderling en een uitdagende baan om op te racen. Kortom, ik kom daar graag.
Omdat de lay-out van de baan mij wel bevalt, leek het mij leuk om deze baan zelf ook bij ons clubje neer te leggen. Nadat ik alle benodigde baanstukken bij elkaar had gesprokkeld, en de lay-out van de baan getekend had, konden we afgelopen zaterdag aan de gang. Ron en ik zijn vrijdagavond zo'n 2 uur bezig geweest om de hele baan te leggen inclusief de brug die Ron zelf had gemaakt. Bij mij kwam toen toch wel even de gedachte naar boven: wil ik dit wel iedere keer doen, 2 uur bouwen??? Gelukkig was de tekening heel precies gemaakt, waardoor de baan perfect paste, maar dan ben je nog niet klaar want de curbstones moeten daarna ook nog geplaatst worden...
Het laatste gedeelte van de curbs hebben we zaterdagochtend maar neergelegd, want we waren het behoorlijk zat na 2 uur op onze knieën kruipen. Gelukkig heeft Ton de volgende dag alle resterende curbs geplaatst, zodat wij met de bedrading van de voeding en de tijdwaarneming aan de slag konden.
Rond kwart over negen lag de baan er helemaal kant en klaar bij en konden we aan de koffie met gebak. Omdat we voor een bedrijf werken waar tradities al ruim driehonderd hoog in het vaandel staan, konden we deze traditie natuurlijk niet overslaan, immers wat is een racingday zonder koffie met gebak of patat met loempia??
Juist deze tradities maken het de moeite waard voor ons om toch elke keer weer een gezellige dag te organiseren (ondanks twee uur opbouwen...).





Omdat we nooit echt afspreken waar mee gaan racen, neemt een ieder meestal één of twee koffers vol met auto's mee. Aan verscheidenheid dus geen gebrek. De laatste tijd rijden we vaak op onze testbaan in het oude archief (zie eerdere berichten) met formule 1 auto's van Ninco. De gele Jordans van Ninco voorzien van een NC5 motor doen het perfect op deze baan. Niemand van ons had verwacht dat je hier zulke leuke wedstrijdjes mee kunt racen en dus moesten we dat ook op deze grote baan uitproberen. We kunnen het iedereen aanraden, ook al ben je geen Ninco-fan. De auto's liggen perfect op de baan, en dat allemaal zonder magneet.
Het schoeisel van de auto's bestaat uit F1 banden van Slot.It, maar de achteras is de originele van Ninco. Verder rijden we eigenlijk altijd wel een race met de groep C auto's, de groep 5 auto's, de Ford Gt40's van Slot.It, en de Daytona Prototypes. Een auto waar we ook bijna altijd mee rijden zijn de Porsche 911 GT1 98 Evo 3 van Fly, maar deze moeten steeds meer plaats maken voor de versies van Slot.It. Die zijn gewoon nog beter wat de raceprestaties betreft.






Speciaal voor mijn racemaatjes had ik ook de Speedchecker meegenomen. Omdat iedereen erg benieuwd was hoe hard/zacht zijn auto's gingen, werden er allerlei tabellen te voorschijn gehaald, waar de meetgegevens op genoteerd werden. Nu weet ik niet hoe betrouwbaar dit meetinstrument is, maar het geeft over het algemeen wel een aardige indicatie van de onderlinge verhouding van de snelheden van de auto's. Rond half vier was het weer opruimen geblazen en zaten de baanstukken na een half uurtje weer netjes in de boxen, een stuk sneller dus dan bij het opbouwen. De reacties op deze Friese layout waren erg positief, alleen moeten we de brug een paar centimeter laten zakken om enkele 'opstijgers' in het vervolg te voorkomen. We zitten dan wel vlak bij een voormalig vliegveld, maar op vliegende auto's zitten we niet te wachten. Al met al een geslaagde racingday waar we heel veel kilometers hebben kunnen rijden.

René